امیرالمؤمنین علی (ع)

۩۞۩ اَلـلّـهُـمَّ صَـلِّ عـَلـی مُـحَـمَّـد وَ آل مُـحـَمَّـد و عَجِّل فَرَجَهُم ۩۞۩
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 
  • امیرالمؤمنین علی (ع)

زندگینامه حضرت عبدالعظیم‌ حسنی علیه‌السلام

10 مرداد 1394 توسط نكوئي

زندگی‌نامه حضرت عبدالعظیم‌ حسنی علیه‌السلام

از سلاله پاکان بود و نسبش با چهار واسطه به امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌رسید؛ عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید، فرزند امام حسن‌علیه‌السلام.

عبدالعظیم نیز مانند پدرانش اهل فضل و تقوا بود. روزی اعتقادات خود را یک‌به‌یک بر امام هادی‌ علیه‌السلام عرضه کرد و امام‌ علیه‌السلام اعتقاداتش را با این جمله امضا فرمود: «انت ولینا حقاً؛ تو دوست‌دار و یاور حقیقی ما هستی».

تاریخ ولادت و وفات ایشان در کتاب‌های معتبر قدیمی ذکر نشده، اما در برخی کتا‌ب‌های متأخرین چهارم ربیع‌الثانی ۱۷۳هـ. ق. را روز ولادتش و پانزدهم شوال ۲۵۲هـ. ق. را روز وفاتش نوشته‌اند و باتوجه به قرائنی که از زندگی ایشان در اختیار داریم، بعید نیست که این تاریخ‌ها صحیح باشد.

از این که بگذریم، به امر مهم‌‌تری می‌رسیم و آن نحوه زندگی ابوالقاسم است؛ اینکه روزهای بین ولادت و وفاتش را چگونه گذرانیده است. شکی نیست که عمری پر برکت داشته؛ چراکه وقتی به سراغ کتاب‌های روایی شیعه می‌رویم، می‌بینیم که احادیث بسیاری را از امام جواد و امام هادی‌ علیهماالسلام نقل کرده و البته در این مسیر، رنج‌های بسیاری نیز متحمل شده است. مقبرۀ دور از وطنش، شاهد این امر است؛ فرسنگ‌ها سفر در شهرهای ایران، برای ترویج و دفاع از مکتب اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام.

صفحات: 1· 2

 1 نظر

آغاز سال جدید واقعی 24 رمضان است!

22 تیر 1394 توسط نكوئي

پیوند: http://bayanmanavi.ir


حجت الاسلام پناهیان در اولین سخنرانی بعد از شبهای قدر گفتند:

شروع سال جدید به معنای واقعی کلمه 24‌اُم ماه رمضان است. زیرا بعد از شبهای قدر، مقدرات‌مان از جهات مختلف تغییر کرده و در مرحلۀ جدیدی قرار گرفته‌ایم.

احساس آغاز سال، اصلش باید در این زمان در دل انسان قرار بگیرد.این احساس تازه شدن سال، به تصمیمات انسان قدرت می‌دهد و انسان با انگیزۀ بیشتری برای زندگی‌اش برنامه‌ریزی می‌کند.

ائمه(ع) فرموده‌اند اگر کسی بخواهد با یک رفتار یا برنامه خودش را اصلاح کند، باید یکسال بر آن مداومت کند؛ 24 رمضان بهترین وقت برای شروع برنامه‌های یک‌ساله است. در آغاز سال جدید واقعی، برنامۀ سبک یکساله‌ای اضافه کنید؛ مثلا دعای عهد.

برنامه باید سبک باشد، زیرا اگر برنامه انسان شکست بخورد، اثر بدی دارد. از اول سنگ بزرگ برنداریم که علامت نزدن است!

کم‌رنگ کردن عبادت بعد از شبهای قدر رفتاری عامیانه است؛ بعد از شب‌های قدر باید بیش از قبل عبادت کنیم زیرا ممکن است برخی مقدرات مصوب در شبهای قدر، مشروط به استغفار شبهای بعد باشد.

اثر عبادت هفتۀ پایانی رمضان خیلی بیشتر از 20 روز اول است، چون بعد از شبهای قدر پاکتر شده‌اید. بعد از شب‌های قدر، برای عبادت سنگ‌تمام بگذارید تا مزۀ عید فطر را بیشتر درک کنید.

منبع: بیان معنوی

 5 نظر

نکاتی ارزشمند از کلمات علامه محمدتقی جعفری رضوان الله علیه 4

26 اسفند 1393 توسط نكوئي

علامه محمد تقی جعفری

1. جاى بسى تأسف است كه بعضى از جوامع با داشتن مبانى فكرى فراگير و عقلانى، به جهت بى توجهى به مسأله نظم، بر هيچ مبناى صحيحى زندگى نمى كنند.

2. بى ايمانى به نظم يا مسامحه در اجراى آن، يكى از نيرومندترين عوامل تضعيف شخصيّت و هويّت مردم جامعه است.

3. كسى كه انتظار دارد مى توان زندگى را بدون نظم سپرى كرد، در حقيقت منكرِ قانونِ حاكم بر هستى بوده، و هيچ چيز را شرط هيچ چيز نمى داند!

4. تا وقتى قانون و وظيفه اى فرض نشود، گمراهى و رستگارى قابل تصور نخواهد بود.

5. خيانت به تعهّد، خيانت به شخصيّت است و ايفاى آن احترام به شخصيّت.

6. اگر ايفاى تعهّدها ضرورى تلقّى نشوند، زندگى اجتماعى قطعاً مختل خواهد گشت.

7. انسان منهاى تعهّد يعنى هيچ و پوچ.

8. فرار از تعهّدها، در حقيقت فرار از خويشتن است.

9. ذاكر دايمى كسى است كه آشنايى نزديكى با هستى آفرين پيدا كرده است.

10. هيچ عملى بدون عكس العمل در صحنه هستى به وجود نمى آيد خواه خوب و خواه زشت.

منبع : تبیان

 

 1 نظر

اهمیت طهارت باطنی

17 بهمن 1393 توسط نكوئي


دائم الوضو بودن

 

در مورد اهمیت طهارت و آثار آن، در روایت قدسی آمده است:

«مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ یتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ یصَلِّ رَکعَتَینِ وَ لَمْ یدْعُنِی فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّى رَکعَتَینِ وَ دَعَانِی فَلَمْ أُجِبْهُ فِیمَا یسْأَلُ عَنْ أَمْرِ دِینِهِ وَ دُنْیاهُ فَقَدْ جَفَوْتُهُ وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جَاف‏»

ارشاد القلوب، ج 1، ص 60

 

خداوند متعال می‌فرماید: هر کس محدث شود و وضو نگیرد، به من بی‌اعتنایی کرده است. (حتّی بعضی روایت را این‌طور معنا می‌کنند که به من ظلم کرده است!) و اگر کسی وضو بگیرد و پس از وضو دو رکعت نماز نخواند، باز هم به من بی‌اعتنایی کرده است. همچنین اگر کسی وضو بگیرد و دو رکعت نماز هم بخواند، امّا دعا نکند، باز به من بی‌اعتنا بوده است. سپس می‌فرماید: امّا اگر کسی وضو بگیرد و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند و سپس دعا کند و از خدا چیزی بخواهد، ولی خدا به او عنایت نفرماید، خداوند به او ظلم و بی‌اعتنایی کرده است و مسلّماً خداوند رحمان به کسی ظلم نمی‌کند و در نتیجه دعای او مستجاب است.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله به یکی از اصحاب فرمود :

«ای انس: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید، و اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی پاداش و ثواب شهید را خواهی داشت.» (مستدرک الوسائل: ج 1، ص 43)

 

امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند:

«مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ آوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ کمَسْجِدِه‏» ؛

ثواب الاعمال، ص 18

هر کس وضو بگیرد و به بستر خواب رود، بسترش به هنگام خواب مانند جایگاه سجده او خواهد بود .

 

اهمیت وضو هنگام خواب

 

رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود:

«کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند. و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود.»

( مستدرک الوسائل: ج1، ص 42)

 1 نظر

نکاتی ارزشمند از کلمات علامه محمدتقی جعفری رضوان الله علیه 3

14 دی 1393 توسط نكوئي

علامه محمد تقی جعفری


1.  براى به ثمر رساندن شخصيّت آدمى، هيچ راهى جز كوشش و تكاپو وجود ندارد.


2. كار عبارت است از:

باز شدن بُعد حركت آدمى و گسترش آن در سطوح كارگاه هستى كه مشغولِ نواختنِ آهنگِ كلّىِ عالمِ وجود است.


3. بهترين و ارزنده ترين حيات آن است كه كار و كوشش در آن موجب به ثمر رسيدن شخصيّت انسانى شود.


4. جامعه اى كه در بلاى مرگ زاى فقر، روزگار مى گذرانَد، متشكّل از انسان ها نيست، بلكه از تابوت هاى متحرّك شكل گرفته است.


5. در هيچ دوره اى از تاريخ بشرى، نمى توانيد منظره اى زيباتر از چشمان يك انسان پيدا كنيد كه فروغِ احساس وظيفه، شعله ورش مى‏سازد و نورِ الهىِ وظيفه، پرتو ابدى بر او مى بخشد.


6. قوانينِ جارىِ اجتماعى، اصلى را برتر از عدالت خواهىِ فردى و اجتماعى نمى شمارد.


7. عشق به عدالت در كسانى به وجود مى آيد كه عشق به حيات واقعى در آنان شكوفا گردد.


8. تماشاى مختل شدن هندسه الهى، كه جان هاى آدميان عالى ترين جلوه آن مى باشد، مبارزه با عدالت الهى است.


9. براى برخوردارى از يك جامعه سالم، خاستگاهى جز عدالت جويى وجود ندارد.

 

10. در هر انسانى كه عشق به عدالت برافروخته شود، ميان او و عشق به خدا، گامى بيش نمانده است.

 2 نظر

هباء منثورا

09 دی 1393 توسط نكوئي

پیوند: http://nazaninvatan.blogsky.com

 

آیت الله نخودکی:

اگر آدمی یک اربعین به ریاضت بپردازد، اما یک نماز صبح او قضا شود نتیجه آن اربعین« هَبَاء مَّنثوراً» خواهد بود.

 

منبع: نازنین وطن

 نظر دهید »

نکاتی ارزشمند از کلمات علامه محمدتقی جعفری رضوان الله علیه 2

30 آذر 1393 توسط نكوئي

بسم الله الرحمن الرحیم


علامه محمد تقی جعفری

 

1. اخلاص در انديشه و گفتار و عمل، عاملِ لايروبى چشمه سارهاى درونى است.


2. تنها نيايش است كه مى تواند غربتِِ مرگبارِ ما را به انس با جهان هستى مبدّل نمايد.


3. بخنديم، اما سرمايه خنده ما گريه ديگران نباشد.


4. بياييد اوراقِ كتابِ هستىِ خود را از عكس و امضاى ديگران پر نكنيم.


5. گاهى براى نابود ساختن تلخى هاى صفات زشت، شيرين ترين داروها تلخ ترين اندرزهاست.


6. كردارِ عينى و عملىِ مربّيان بشرى در تعليم و تربيت، اساسى تر و مؤثرتر از گفتار آنان است.


7. حيات بدون فعّاليّت هاى هدف گيرى شده، ماهيّت خود را از دست مى دهد.


8. اساسى ترين مختصّ زندگى عرفانى، كار و تلاش پيگير در دنياست؛ دنيايى كه ميدانى براى مسابقه در خيرات است.


9. همواره با ناتوانى مبارزه كنيد، زيرا ناتوانى زنجيرى است كه شما را از تحرّك باز مى دارد.


10. عمل صحيح و هدفدار، عامل افزايش معرفت است.

 2 نظر

وصیت عارف بزرگ آیت الله نخودکی به پسرش

25 آذر 1393 توسط نكوئي

وصیت عارف بزرگ آیت الله نخودکی طبق نقل پسرش اینگونه است:



ولقد وصینا الذین اوتوا الکتاب من قبلکم و ایاکم ان اتقوا الله….

نیست جز تقوی در این ره توشه ای/ نان و حلوا را بنه در گوشه ای


«بالتقوی بلغنا ما بلغنا»، اگر در این راه، تقوی نباشد، ریاضات و مجاهدات را هرگز اثری نیست و جز از خسران، ثمری ندارد و نتیجه ای جز دوری از درگاه حق تعالی نخواهد داشت.

حضرت علی بن الحسین علیهما السلام فرمایند:
انّ العلم اذا لم یعمل به لم یزدد صاحبه الا کفرا و لم یزدد من الله الاّ بعدا

اگر آدمی، یک اربعین به ریاضت پردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین، هباءً منثوراً خواهد گردید.

*بدان که در تمام عمر خود، تنها یک روز، نماز صبحم قضا شد، پسر بچه ای داشتم شب آن روز از دست رفت. سحرگاه، مرا گفتند که این رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح، مستحق شده ای. اینک اگر شبی، تهجدم ترک گردد، صبح آن شب، انتظار بلایی می کشم.

*بدان که انجام امور مکروه، موجب تنزل مقام بنده خدا می شود که به عکس اتیان مستحبات، مرتبه او را ترقی می بخشد.

*بدان که در راه حق و سلوک این طریق، اگر به جایی رسیده ام، به برکت بیداری شبها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است، ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به ذراری ارجمند رسول اکرم صلی الله علیه و آله است.

اکنون پسرم، تو را به این چیزها وصیت و سفارش می کنم:

اول: آنکه نمازهای یومیه خویش را در اول وقت آنها به جای آوری.

دوم: آنکه در انجام حوائج مردم، هر قدر که می توانی بکوشی و هرگز میندیش که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست، زیرا اگر بنده خدا در راه حق، گامی بردارد، خداوند نیز او را یاری خواهد فرمود.

[در این جا عرضه داشتم: پدرجان، گاه هست که سعی در رفع حاجت دیگران، موجب رسوایی آدمی می گردد. فرمودند: چه بهتر که آبروی انسان در راه خدا بر زمین ریخته شود.]

سوم: آنکه سادات را بسیار گرامی و محترم شماری و هر چه داری، در راه ایشان صرف و خرج کنی و از فقر و درویشی در اینکار پروا منمایی. اگر تهیدست گشتی، دیگر تو را وظیفه ای نیست.

چهارم: از تهجد و نماز شب غفلت مکن و تقوی و پرهیز پیشه خود ساز.

پنجم: به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وارهی.

در این وقت از خاطرم گذشت که بنابراین لازم است که از مردمان کناره گیرم و در گوشه انزوا نشینم که مصاحبت و معاشرت، آدمی را از ریاضت و عبادت و تحصیل علوم ظاهر و باطن باز می دارد، اما ناگهان پدرم چشم خود بگشودند و فرمودند:

تصور بیهوده مکن، تکلیف و ریاضت تو تنها خدمت به خلق خدا است.

بعد از آن فرمودند:

چون صبحگاه روز یکشنبه کار من پایان یافت، اگر حالت مساعد بود، خودت مرا غسل بده و کفن و دفن مرا مباشرت کن.

همچنین سفارش کردند که مرحوم دکتر شیخ حسن خان عاملی که طبیب معالجشان بود ایشان را به جانب قبله کند و آداب میت را اجرا نماید. و به مرحوم سید مرتضی روئین تن مدیر روزنامه طوس نیز فرمودند:

شما هم صبح یکشنبه بیائید و بعد از فوت من یکساعت بالای سر من قرآن بخوانید.

 2 نظر

نکاتی ارزشمند از کلمات علامه محمدتقی جعفری رضوان الله علیه 1

23 آذر 1393 توسط نكوئي

بسم الله الرحمن الرحیم

 

علامه محمد تقی جعفری


1. حركتِ كشتىِ نجاتِ آدميان احتياجى به دريا ندارد اين كشتى از قطره اشك مقدّسى مى گذرد كه براى حسين(عليه السلام) ريخته مى شود.


2. شهادت امام حسين(عليه السلام) با عظمت ترين شهادتى است كه در تاريخ بشر بروز كرده، زيرا او با شناخت همه ابعاد و امتيازات زندگى و توانايى بر برخوردارى از آنها دست از زندگى شسته است.


3. على (عليه السلام) انسان را محصولِ بازىِ طبيعتِ ناخودآگاه نمى داند، بلكه انسان را يك محصول جدّى از يك كارگاه جدّى مى داند كه با مشيّت بسيار والاى هستى آفرين، شروع به كار كرده است.


4. دنيا بدون محبّت، زندانى تاريك است.


5. دين بدون برخوردارى از رويكردى علمى، فاقد ارزش مى نمايد و علمِ بدون دين، ساخته اى ميان تهى است.


6. معناى توبه عبارت است از: بازگشت به خويشتن براى نوسازيِ خود.


7. از نظر روانى، لقمه هاى نامشروع باعث تاريكىِ درون شده و لقمه هاى مشروع، كارگاه روح را فروزان مى سازد.


8. يك خنده بى موقع، و يك ضربه روانى براى انتقام جويى بى مورد، حقوقِ بى نهايتِ جان‏هاى آدميان را پايمال مى سازد.


9. اخلاق يعنى شكوفايى حقيقت در درون آدمى.


10. جامعه براى خود داراى شخصيّتى است كه انديشمندان به منزله عقل و اخلاقيّون به منزله وجدان آن مى باشند.

 نظر دهید »

بگویید چه کار نکنیم؟

08 آذر 1393 توسط نكوئي

 

آیت الله بهجت 1

 نظر دهید »

مراقبت زبان

07 آذر 1393 توسط نكوئي

آیت الله حسن زاده آملی

آيت الله حسن زاده آملي:
«يکي از اهم مراقبات اين است که انسان، واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد…
وقتي واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پليد و کثيف مي شود؛ يعني قلم او هرزه و نوشته هايش زهر آگين خواهد شد».

تا دهان بسته نشود دل باز نمي شود
تا عبدالله نشوي عندالله نمي شوي

(مجموعه مقالات آيه الله حسن زاده، ص 126)

 1 نظر

اگر بندگی اش را میکردیم چه میکرد؟

03 آذر 1393 توسط نكوئي

آیت ا… بهجت(ره):

با تمام وجود گناه کردیم، نه نعمتهایش را ازما گرفت و نه گناهانمان را فاش کرد،

اگر بندگی اش را میکردیم چه میکرد؟

 

آیت الله بهجت

 2 نظر

امیرالمؤمنین علی (ع)

اللهم عجل لولیک الفرج

وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا الطلاق (3)
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اخلاقی
  • آیت الله بهجت
  • آزاد
  • آیت الله حسن زاده آملی
  • آیت الله نخودکی
  • علامه محمد تقی جعفری
  • دفاع مقدس
  • امیرالمؤمنین علی (ع)
  • قرآن
  • حجت الاسلام پناهیان
  • احادیث و روایات
  • آیت الله ناصری
  • حضرت امام خامنه ای حفظه الله
  • شعر
  • امام حسین علیه السلام
  • سردار دلها حاج قاسم سلیمانی

احادیث منتخب موضوعی

حدیث موضوعی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس